Звіт по опитуванню на тему Індекс почуття спільноти
Нещодавно я провів на форумі опитування для вимірювання Індексу почуття спільноти (SCI). Ділюся результатами.
Що це взагалі за Індекс почуття спільноти такий?
Вважається, що для існування онлайн-спільноти важливо чітко розуміти, чому учасники хочуть бути її частиною, чому їм важливо спілкуватися саме з цими людьми, що їх мотивує, що вони отримують завдяки спільноті з точки зору емоцій. Як мінімум, це дозволяє лідерам створювати більш популярні активності та ефективніше утримувати учасників у спільноті.
Індекс почуття спільноти (Sense of Community Index) нашого форума я намагався виміряти за допомогою опросника Аніти Бланшар. Вона є соціологом та займається вивченням впливу соціальних мереж, віртуальних спільнот та соціального капіталу. Її модель “Почуття віртуальної спільноти”, в свою чергу, відштовхується від офлайнового «Індексу...» Чавіса і Макміллана. А той був більше прив'язаний до вирішення проблем локальних та сусідських груп.
«Почуття віртуальної спільноти» складається з: |
Розпізнавання учасників |
Тобто це категорія, яка відповідає на такі питання, як: “Хто всі ці люди, та що у нас спільного?”
В офлайнових моделях є подібні категорії: “Почуття приналежності”, “Участь” або “Дух” спільноти. В такому разі було важливим: “Чи готовий я показати іншим учасникам, що відчуваю? Чи готовий я робити особисті інвестиції в цю спільноту, чи я тут випадковий перехожий?” |
Відчуття впливу |
Вплив в спільноті поширюється з двох сторін. З одного боку учасники групи повинні відчувати себе в праві і володіти можливостями впливу на те, що робить група (інакше у них знижується мотивація брати участь у спільноті), з іншої сторони згуртованість групи залежить від того, що група має вплив на своїх учасників в прийняті централізованих рішень.
Бланшар вважає, що в онлайн-спільнотах вплив учасників на спільноту не виражений. Можливо, тому що в тих групах, які вона досліджувала, учасники самі приєднувалися до бажаної групи і “суворо підпорядковувалися” прийнятим нормам.
Альтернативні дослідження онлайн-спільнот приділяють більше уваги цьому аспекту. |
Підтримка
|
Обмін інформацією та соціально-емоційною підтримкою – це початкова точка формування спільноти, але учасники повинні довіряти тій підтримці та інформації, яку вони отримують, а довіра вимагає наявності віри в ідентичність того, хто її надає.
В офлайнових варіантах також зустрічається подібна категорія із назвою “Задоволення потреб” або “Торгівля”.
Існує величезна кількість різних винагород (не лише матеріальних), які люди отримують від приналежності до спільнот. Але важлива також схожість між учасниками як основа їхнього зв'язку. |
Емоційна прихильність
|
Зв'язок учасника зі спільнотою (немає аналогу в інших методологіях). Може проявлятися різними способами: від активності учасника спільноти до сприйняття особистої вигоди, яку він отримує від спільноти. |
Зобов'язання
|
Потреба віддавати щось групі, від якої учасник “отримав так багато” (немає аналогу в інших методологіях). Більш активні учасники зазвичай беруть на себе більше відповідальності. |
Ідентифікація
|
Те як новачки намагаються влитися (наприклад, підлаштувати свої запитання під норми спільноти), та як досвідчені учасники намагаються відрізнитися, щоб виділятися серед інших. |
Відносини з конкретними учасниками спільноти
|
Досвід особистих зв'язків (немає аналогу в інших методологіях, хоча наголос на дружбі робився в категорії “Дух” (Участь)). Контакти між учасниками роблять онлайн-спільноту чимось більшим, ніж просто віртуальне місце зустрічі. |
До речі, при вивченні офлайн-спільнот кожний аспект вимірювався окремо, щоб можна було зрозуміти, що саме потребує покращення. А ось в онлайновому варіанті – є лише один загальний індекс, без розподілу. Але цікаве те, що багато питань співпадають.
Корейське дослідження онлайн-спільнот
Є альтернативний погляд від корейських дослідників. Вони вважають, що в основі онлайн-спільнот важливі такі моменти:
Згідно цієї методології – всілякі офлайн активності можуть принести тільки користь для розвитку онлайн-спільноти (за виключенням тих груп, фішкою яких є саме анонімність).
Неточність опитування
Памятаємо також, що я додав трохи запитань від себе. А ще при опитуванні 100 людей похибка складає 10%. А кількість опитаних склала - всього 37 осіб. Тому це все можна назвати vox pop, якій демонструє різноманіття думок, та допомагає подивитися на все це трішечки з іншого кута зору. Але ні в якому разі це не претендує бути статистичним даними.
Підсумки опитування
Середній бал серед всіх анкет: 31,73 з 54 можливих.
Цей показник сам по собі нічого не означає та потрібен лише для порівняння через деякий час, щоб було зрозуміло, чи мали вжиті дії якісь ефект чи ні. Набагато цікавішими наразі є зовсім інші дані.
Далі, сегментація учасників опитування:
Окремо сегментація на підгрупи серед розробників:
Цікавинки опитування
Я намагався сегментувати респондентів та додав деякі власні питання. Наприклад, стаж роботи з форумом та OpenCart’ом та інші. І от відповіді на ці запитання виявилися також цікавими.
1. На форумі мало “свіжої крові”
Виявляється, на форумі мало новачків. Це стосується як розробників, так і власників магазинів.
Більшість активних учасників (ті, хто взяв участь в опитуванні) мають стаж на форумі більше 3 років. Лише 5,4% – менше трьох місяців.
Виникає логічна думка, що новачків потрібно якось залучати. Для цього можна навмисно щось робити. Наприклад, можна створювати контент для блогу на форумі (ми ж знаєм, що статті на цьому сайті досить гарно попадають в результати пошуку, якщо вони оптимізовані під якійсь ключ).
В різний час вже з десяток людей мені сказали, що вони гуглять щось і потім з пошуку потрапляють до нас. А ось нещодавно людина сказала: “Якби я знав про цей форум раніше, купив б шаблон і по ньому робив би сайт”. Але він знайшов форум лише тоді, коли шукав інфу про модулі після кількох місяців “боротьби зі студією”. А міг би нагуглити, коли шукав би: “Топ товарів для продажу в 2023 році” чи може “Дропшиппинг поставщики Украина”, “Як відкрити інтернет-магазин?” або щось подібне, що він шукає на цю тему на той момент, коли він ще навіть не обрав CMS.
Запрошую всіх небайдужих учасників влаштувати собі брейншторм та видати ідеї контенту в коментарі (або в повідомлення)
2. На форумі мало хто шукає роботу
Хоча багато запитань на форумі виглядають як робота, а не просто запит на інформаційну пораду, лише 2 з 18 розробників (~11%) відповіли, що знаходять на форумі більше половини робочих завдань. Ще 3 розробники (~17%) іноді знаходять тут роботу. Більшість же тут в основному спілкуються та не мають на меті шукати роботу.
Цікаво те, що адміністрація транслює завдання в Телеграм-канал, щоб привертати увагу розробників до завдань. Тобто якісь дії на цю тему наче відбуваються. Але фрілансер-новачок (якій націлений на пошук “проектів”) навряд чи знайде форум, коли буде шукати “перелік фріланс-сайтів”, “як фрілансеру встановити ціни на свою роботу” або якійсь подібний запит, якій його хвилює.
3. Більшості опитаних неважлива думках інших учасників спільноти про власні дії
Респонденти відповіли про думку інших відносно власних дій так:
Якщо подивитися на офлайновий індекс відчуття спільнот, то питання про думку інших знаходиться в групі “Почуття приналежності” або “Дух” спільноти. І от цікаво те, що багато учасників вважають, що форум – це гарне місце, мають намір бути тут надовго, і це наче важливо тут бути. Багато відповіли, що хочуть того ж самого. Але при цьому багатьом байдужа думка інших про власні дії. Виходить якесь протиріччя.
В офлайні, якщо люди хочуть бути в якійсь групі, то вони мають враховувати думку інших учасників про власні дії. Інакше спілкування може перетворитися на бійку. В онлайні ж можна прийти і залишити будь який коментар взагалі без урахування контексту та без зайвих роздумів про доречність. Це іноді призводить до “срачів”, які створюють певне враження про сам форум.
4. Мало учасників мають друзів на платформі
Причому це стосується навіть розробників модулів та шаблонів, які роками так чи інакше “перетинаються” один з одним.
Цікаво також, що деякі розробники інвестують свій час в надання відповідей на запитання та участь в обговореннях. Але немає ініціатив, які б розроблялися спільно та були б направлені на покращеня клієнтського досвіду.
5. В 2022 році більшість втратили добру частину доходу
40,5% опитаних форумчан втратили більше половини довоєнного доходу. Ще 27% втратили більше третини. Таким чином, можна сказати, що загалом і у розробників, і у власників магазинів фінансова ситуація погіршилася.
Якщо враховувати лише розробників, то 22% не встратили доходу, тому що працюють на західний ринок. Всього це 4 людини з 18. При чому це виходить по одному щасливчику на кожну підгрупу (див таблицю "сегментація на підгрупи серед розробників").
Це питання я додав для розуміння ситуації. Адже до війни ми працювали на багато ширшому ринку. Тому навіть при збереженні попиту на OpenCart в Україні, ми вже не отримаємо тих самих доходів, що мали раніше. Дуже сумнівно, що навіть після закінчення війни ми будемо повертатися на ринок ворога.
Також я помітив, що досвід наших авторів з виходу на англомовний ринок є не дуже вдалим.
Наприклад, популярний у нас OCFilter немає таких самих показників на англомовному маркетплейсі. Так само дуже популярний серед наших користувачів шаблон UltraStore не знайшов свого покупця за кордоном.
Тож нам (розробникам модулів та шаблонів) залишається або просто змиритися з тим, що маємо, або щось робити для популяризації Опенкарта та форума на нашому внутрішньому ринку.
Думки учасників опитування
Є багато речей, які залежать лише від адміністрації сайту. Але є певні речі, які залежать лише від нас самих.
Пропозиції учасників, як покращити форум:
Що дратує учасників на форумі?
Навіщо я взагалі зробив це опитування?
Мені не дає спокою той факт, що загальна цікавість до створення інтернет-магазинів в Україні навіть під час війни лише зростає(!), але люди обирають інші більш дорогі інструменти. Боюся, що в цьому мене можуть неправильно зрозуміти, що я “заздрю сусідам” чи щось подібне. Але я трохи про інше.
На мою думку потрібно щось робити, щоб популяризувати Опенкарт. І це ж наче має бути вигідно всім: і розробникам, і адміністрації форума. В мене навіть була ідея спільно з іншими бажаючими зробити набір модулів, які можна використовувати всім, хто створює нові шаблони, щоб додати різноманіття дизайнів, але прискорити саму розробку.
Але, перед тим, як пороти гарячку, я вирішив дізнатися, як йдуть справи в інших учасників спільноти та чи готовий хтось взагалі співпрацювати та щось робити для просування форума?
Маючи дуже поверхневі знання в соціології, я знаю лише те, що відповіді на прямі запитання на кшталт “хочешь співпрацювати?” є дуже ситуативним, тому потрібно дізнатися більш глибинні настрої та більш детально зрозуміти ситуацію. Ось тому я провів це опитування, яке наче для того і вигадано, щоб оцінити стан спільноти та взаємодію учасників. А ще всілякі опитування — це певна розвага, що також буває корисним .
P.S. Хто має якісь думки по темі, пишить в коментарі або мені в повідомлення. |
- 6
9 коментарів
Recommended Comments
Створіть аккаунт або увійдіть для коментування
Ви повинні бути користувачем, щоб залишити коментар
Створити обліковий запис
Зареєструйтеся для отримання облікового запису. Це просто!
Зареєструвати аккаунтВхід
Уже зареєстровані? Увійдіть тут.
Вхід зараз